13. 5. 2010

Pár slov o Lady Gaga

„Díky Gaga se mi začalo stýskat po Cyndi Lauper.“ M. I. A. & Joanna Newsom: noviny po nich chtěly pár slov k dnešní superstar, tak jim je řekly. Psáno pro LN.

Když si hvězdy mezi sebou vyměňují nelichotivé vzkazy, nebývá to většinou debata hodná zájmu. Ale v bizarním zvěřinci současného popu teď vyrašilo pár replik, jejichž výstižnost dobře připomněla mezery v profesionální publicistice.

Jde pochopitelně o někoho extra slavného, jinak by se nerozběhl seriál narážek napříč několika médii. Začalo to v britském NME, kde kontroverzní londýnská Srílančanka M. I. A. odmítla srovnání s největší megastar posledních měsíců, čím dál vlivnější Lady Gaga. „Lidi říkají, že se podobáme, že prý obě mícháme všechno možné, jenže od ní to jde ven bez proměny. Sama hudba nijak neodráží její ambici být bláznivá a originální. Kopíruje Madonnu a Grace Jonesovou, ale její muzika zní jako diskotéza na Ibize. Není progresivní, dobře umí napodobovat. Ksakru, vždyť ona umí znít jako já líp než já!“

Spravedlivě rozhněvaný prolog není bůhvíjak zajímavý, M. I. A. jindy spílá razantněji. Štafetu však v deníku Guardian převzala osoba, která se do popových šarvátek dosud nemotala. Joanně Newsom, písničkářce velkého básnického talentu, to jaksi ujelo bokem. „Mate mě lenost lidí, kteří podle toho, jak se Lady Gaga prezentuje, soudí, že její písně jsou na bůhvíjak vysoké úrovni. Dnešní rychlá žurnalistika jí dala kredit, jako by to měla být nová Madonna. Ačkoli z mého pohledu není Madonna taky nic moc. Takže upřímně řečeno: Lady Gaga doopravdy je nová Madonna, ale Madonna byla vždycky blbá.“

Ha. Takový výlev zaskočil i její autorku, která radši poslala do redakce Guardianu ještě přípis – ne aby se omluvila, ale spíš nabídla kontext pro svá vybraná slova. „Možná si protiřečím. Ve skutečnosti žádný problém s Lady Gaga nemám. Ale její hudbu lze těžko odlišit od prefabrikovaného popu. Nosí na sobě sice bláznivější věci než Britney Spears – ale ne zas o tolik bláznivější. Spíš jen kratší. Propaguje svoje tělo, ale její sexualita v sobě nemá žádnou rajcovní upřímnost, jakou mají Peaches a Grace Jones. Mohla by být jednou ze Spice Girls: Arty Spice!“

Pak ještě Joanna Newsom vzala zpátky to o Madonně. „Neměla jsem říkat, že je blbá: to nepochybně není. Jen mě posledních deset let strašně nudí její hudba i ona sama. Možná neumí zrovna dobře zacházet s penězi, asi jako jiní lidi neumějí dobře držet drink...“

Mnozí z nás nepotřebují Joannu Newsom, aby věděli, co si myslet o Lady Gaga. Ale se slovy „díky Gaga se mi začalo stýskat po Cyndi Lauper“ mě jen napadá, že v názorech i obrazotvornosti některých muzikantů máme my píšící solidní konkurenci.

1 komentář:

  1. Děkuji za pěkný přehled... Gaga je mé oblíbené "pivní téma" - připadám si, jako bych zasvěceně rozebíral Maleviče, akorát tady je černý čtverec jen černým čtvercem (a vlastně ani to ne) a nemusím se bát nějakého sofa ;-).
    Líbí se mi na ni, jak ztvárňuje "Temnou stranu popu" - ve videoklipu se vynořuje jako monstrum z průzračně čistého bazénu aby pak hrála svlékací poker (face) s chabě oděným komparsem; molo je následně zahaleno jejím latexem tvaru těla, na němž brýle blikají nápisy Pop - Culture. Naprosto nový mix všech dosavadních Campbellových polévek nepokrytě pokrytý nálepkami Bowie - Ziggy, Nomi, Madonna 80´ apod. Jsem fascinován.
    Jsem také docela překvapen, že girls "just" wanna have fun and comment on Gaga, time after time... To už ji ukazuje jako "kontroverzní artistku" a takové jsou většinou jak instantní polévky -trvanlivé? Čím nás jen zítřek hodlá ošplouchnout, aby se nakonec stýskalo po Lady Gaga?
    Děkuji za dobrý blog. Já si snad začnu kupovat ty lidovky :-) O.

    OdpovědětVymazat