3. 4. 2011

Portishead. Pulp. Pohoda.

Když trenčínský letní festival Bažant Pohoda předevčírem odtajnil velkou část programu, mnozí zalapali po dechu. Akce, kam léta jezdí plno Čechů, letos překonává už tak dobrou pověst: ulovila velké klasiky bristolského triphopového šansonu Portishead, kontroverzní londýnskou Srílančanku M. I. A. a báječné britské Pulp, kteří se pod velením Jarvise Cockera letos obnoví patrně jen na jedno turné. Společné mají mj. to, že nikdy nevystoupili v Česku.

Nejde jen o to, že se posluchači pomějí. Muzikant, publicista a festivalový šéf Michal Kaščák dotáhl festival od skromných začátků v roce 2000 do přehlídky, která figuruje v mezinárodních žebříčcích výrazných akcí s úspěšným ekologickým zázemím. Z letní párty se díky otevřenosti a pohybu vpřed stalo na Slovensku jemné politikum. Neštěstí při vichřici v roce 2009, při němž zemřel jeden návštěvník, využila slovenská moc k pokusu o likvidaci festivalu. Nepodařilo se: nejen proto, že Pohody se zastali ti, pro které je to největší a nejoblíbenější mejdan v republice; ozvali se i ti, kdo vidí, že Kaščák rozhoduje náročněji, progresívněji a kulturněji, než by to dělal podnikatel, případně dramaturg polovzdělaný a vylekaný ze zkoušení nových cest. Tragédie festival nesrazila k zemi, naopak zviditelnila jeho potenciál.

Vést po tři dny areál, ve kterém máte třicet tisíc návštěvníků, to znamená vytvářet akci o mnoha vrstvách. Na Pohodě jsou scény pro elektroniku i world music, v minulosti tu vystoupili Patti Smith, Joan Baezová, Fatboy Slim i Klaxons. Letošní trio velkých hvězd ukazuje, že i malá země, menší než naše, může přilákat prvotřídní nadgenerační headlinery.

Jak Kaščák dokázal ten malý zázrak? Obávám se, že odpověď ledaskoho zklame: dvanáct let pracoval. Se svým týmem vydupával ze země možnosti, učil se na zahraničních akcích, pěstoval kontakty, dal víceméně k ledu vlastní muzikantskou dráhu. V Česku analogicky svěží festivalový program nenajdeme prostě proto, že se u nás nenašel nikdo s kombinací Kaščákova vkusu a dříčství.

Pročítám web Pohody a nenacházím sponzoring od žádné společnosti, která by plundrovala životní prostředí, kuřácké plíce nebo morální úroveň lokálního byznysu. I to patří k politice Pohody, která chce – při vší nezávazné radosti letního festivalu – posouvat Slovensko vpřed.

Žádné komentáře:

Okomentovat