6. 4. 2015

To druhé slovo: Riot // Sleater-Kinney: No Cities To Love



V názvu Pussy Riot je kromě skandalizovaného prvního slova ještě druhé: a odpůrci ruské skupiny by z něj měli být nejméně tolik nervózní. Riot totiž není pouhé přihlášení ke vzpouře obecně: je to zřejmý odkaz k hnutí „riot grrrl“, vzpurných dívek, které spojily hlučný a energický punkový bigbít s obecnějším nárokem. Ve Vorlově filmu Kouř se tenhle moment ženského probuzení pojmenovává skrze mužský děs a odpor: „Měl jsem kapelu, vona chtěla taky!“


Zkrátka třetí vlna feminismu, počátek devadesátých let: nejprve xeroxované fanziny, nadšení i nezkušenost, postupně čím dál vlivnější hudební a názorové osobnosti. Z téhle scény vzešla Courtney Love, která záhy zahnula na scestí prázdné popkultury, ale taky Kathleen Hanna, zpěvačka a nejviditelnější aktivistka své generace, o níž nedávno vznikl dokument The Punk Singer.

A potom trojice, kvůli které tohle téma dnes otvíráme. Ostatní dámy prominou – ale jedinou kapelou z riot grrrlz, která se naučila skutečně dobře hrát, jsou Sleater-Kinney z amerického města Olympia. Po desetileté odmlce teď vydávají nové album No Cities To Love (Sub Pop). Ukazují, jak lze během dvacetileté kariéry zrát, a že „silná ženská dikce“ může být prostá chlapské silovosti a přece impozantně drtivá.

Když v roce 1994 kytaristka Carrie Brownstein a její kamarádky zakládaly kapelu, bylo jim kolem dvaceti. Zatímco jiné riot grrrlz se často jen potřebovaly vyječet z odstrkované pozice (ženské, queer, lesbické), Sleater-Kinney jednaly ambiciózněji. Během dalších let pročišťovaly jak hudbu, tak názory: od kočičího mňoukání po suverénně vystavěné písně, od punkového přesypávání brambor po delší, téměř zeppelinovské rockové jamování. 


Kolem roku 2000, kdy už obecně rocku naplno ukradla vůdčí místo elektronika, se zdálo, že Sleater-Kinney našly způsob, jak kytarové kapele přece jen pořád nacházet styl, a hlavně smysl. Vlivní kritikové Greil Marcus a Robert Christgau (takoví američtí Jiří Černí) je označili za jednu z nejdůležitějších kapel své doby. Není divu: u alb jako All Hands On The Bad One (čili Ukažme si na tu špatnou, 2000) ani nemusíme znát příběhy okolo. Jsou strhující – stejně jako razantní, krásně natočený klip Entertain (2005), kde elegantní ženy (nikdy nepřijaly myšlenku, že holky v bigbítu musí převzít pivně-hardrockový outfit) hrají uprostřed lesa. Samy, bez publika, pak už zůstaly: bez udání důvodu oznámily pauzu, ve které setrvaly devět let.

Během nich pokračovaly v tomtéž jinými prostředky. Carrie Brownstein posílila své postavení coby autorka komediálního televizního seriálu Portlandia. Zpěvačka Corin Tucker si ukrátila čas dvěma alby s vlastní kapelou, bubenice Janet Weiss přijala některé z řady nabídek. 
 
Nic z toho nemělo ten význam, jako když konečně zase začaly psát dohromady: písně jako jakýsi seznam nároků na život, často ve formě zpětné vazby sobě samotným. Corinin hlas je průrazný, stejně jako naostřená kytara Carrie. Všichni autoři písní, kteří pracně hledají téma, musejí cítit závist vůči takovým jako Sleater-Kinney, kteří umějí převádět reálná dilemata do písňové formy tak lehce. 

Proč se z návratu téhle nezávislé legendy v Americe stala největší hudební událost počátku roku? Snad díky tomu, že alba jako No Cities To Love vyznívají často jako posílení naděje ne pro feministky, ale pro všechny menšiny.

Žádné komentáře:

Okomentovat