6. 4. 2015

Vyzdvihni svou chybu // Brian Eno: All Saints reeditions



Přelomový vynálezce a vrcholový producent (U2, Coldplay) je znovu ve hře – a vydává i hudbu z Prahy. Jak souvisejí myšlenky Briana Ena s úpadkem dnešních rádií?


Ne že by se někdy ocitl ze hry venku. Ale přece jen překvapí, když se ohlédneme a zjistíme, že vzývaný producent Brian Eno vydal za posledních pět roků šest autorských alb – vesměs u duchem mladého londýnského labelu Warp Records. Jistě, široké publikum bylo mnohem víc zasaženo, když Eno s pověstí geniálního strůjce studiové inspirace produkoval dvě alba skupiny Coldplay Viva la Vida (2008) a Mylo Xyloto (2009): staly se z nich globální hity, zvlášť mezi teenagery. Jak to dělá, že pořád dokáže vydestilovat zvuk, který má masovou úspěšnost? Tahle pověst koneckonců Ena svedla dohromady s firmou Microsoft, který od něj v 90. letech objednal úvodní džingl pro Windows. Vůbec nejposlouchanější Enova skladba má tedy necelé tři vteřiny.

 Právě při obchodních i tvůrčím úspěchu Briana Ena nahlížejí posluchači, kritikové i konkurenční muzikanti do jeho tvrdohlavé sólové tvorby – ať už ambientní hudby, písňových alb nebo galerijních instalací a mobilních aplikací. Dá se tady najít vzorec otevřeného myšlení, který pomáhá úspěšně inovovat popkulturu? To by přece dnes chtělo umět tolik lidí.

Co vězí za aktuálním návratem ambientní hudby – snad hledání méně racionálních cest, které se koneckonců odrazily i v částečném spojení ambientu s pouťovou esoterikou proudu new age? Kdo chce zkoumat ambient Briana Ena, má příležitost: v reedici nyní vyšla hned čtyři jeho alba z devadesátých let. Sám autor ke každému z nich přidal disk zajímavých bonusů. Tak se stalo, že vůbec poprvé Eno na albu oficializoval svůj pražský projekt: ve fragmentu Music For Praguesi vzpomněl na společnou instalaci s Jiřím Příhodou, která se konala v roce 1998.


Rusové, Češi a Brian Eno // Když do galerie Nová síň tehdy dorazili aktéři tiskové konference, Brian Eno před svým příchodem nechal přednést vzkaz, že odmítá jakékoli otázky na své hudební producentství. Evidentně tedy odděluje od výtvarné a multimediální práce své aktivity s U2, Davidem Bowiem či – aktuálněji – s neosoulovým technologem i talentovaným zpěvákem Jamesem Blakem. Eno taky dobře ví, že otázky na Bona Voxe snadno mohou přehlušit zajímavější debatu o myšlenkách, které stojí v centru jeho tvorby – ať už zvukové nebo vizuální.


Od šedesátých let ho zajímá pojetí času, v sedmdesátých letech je zafixoval na prvních albech „hudby bez směřování“, tedy ambientu – a v Praze nabídl svébytnou variaci. Na bednění, jímž Jiří Příhoda znepřístupnil většinu galerie, osadil Eno řadu přehrávačů. Do každého vložil disk s jednou stopou své hudby a zapnul repeat: v prostoru se tak odvíjely opakované smyčky, jenže bez jasné synchronicity, každá smyčka byla jinak dlouhá. Musely by uplynout roky, aby se všechny smyčky sešly dvakrát v tomtéž momentu: a posluchač by navíc musel stát na tomtéž místě, aby k němu dolehly zvuky ve stejné hlasitosti.

Tři minutky, které z pražského materiálu Eno vybral, jsou nyní k slyšení i na soundcloudu vydavatelství All Saints Records. To bývalo domovským přístavem pro Ena a scénu kolem něj – a nyní obnovilo existenci. Ohlas je dost silný: tahle hudba má dnes dvojí publikum, vedle pamětníků reagují i mladí příznivci elektronické kultury, rozhlížející se, co všechno z dnešních dráždivých momentů už před časem brali do hry předvídaví radikálové jako Brian Eno, Aphex Twin nebo – v těchto dnech zesnulý - Edgar Froese, zakladatel skupiny Tangerine Dream.


Pražský“track vyšel v rámci bonusového materiálu u reedice alba The Shutov Assembly (1992), které je kromě dobré hudební úrovně i dobrým svědectvím Enových zájmů o byvší sovětský blok. V době přestavbového tání se v letadle seznámil s moskevskou kapelou Zvuki Mu, která měla kultovní postavení, ale nemohla v komunistickém SSSR vydávat desky. Eno řekl, že jim bude produkovat debut a pozval je do Londýna. Po příjezdu je nechal aklimatizovat ve svém bytě. S překvapením našel po svém návratu ruské „androše“ ležet na podlaze bez vědomí: vypili producentovi jeho barovou sbírku, včetně vzácných exemplářů. Eno prý neměl pro tento projev široké východoevropské undergroundové duše mnoho pochopení.

Přes ruské kontakty se Eno seznámil se Sergejem Šutovem – malířem, který se formálně posunul k videoartu a byl prvním ruským VJem. Šutov si k práci často pouštěl Enovu hudbu – tím spíš, že ze svého ateliéru chtěl udělat místo inspirace, měl v něm defakto nařízené domácí vězení. Eno mu chtěl poslat kolekci svých nahrávek – tak vznikl titul Šutovova sbírka. Eno se po konci studené války rozhlížel napříč východním blokem po inspiraci, ale nakonec téměř nic neudělal. Spolu s U2 a Lucianem Pavarottim natočil píseň Miss Sarajevo (1995) a podpořil tak vědomí o obléhaném městě. Výstava v Praze zakončila jeho nepříliš intenzivní research v postkomunistických zemích.



Zato jeho společné dílo s Jiřím Příhodou předznamenalo jeho dlouhodobější aktivitu na poli takzvaného generativního umění, tentokrát víc vizuálního. Eno zkoušel předprogramovat systémy, které by generovaly proud obrazů v neustálé proměně. „Já jako tvůrce připravím semena: stromy ať už si rostou samy,“ vyjádřil podstatu téhle činnosti. Cítil že od fixního filmu a videa nyní vede skrze počítače osvobozující cesta: proto se od videoartu a galerijních instalací postupně přesouval k formátům CD-ROM, videomappingu (nejokázaleji na operu v Sydney) a mobilních aplikací jako Bloom, které dovolují dítěti i laikovi stát se tvůrcem. Při vývoji proměnlivých obrazů použil Eno i formu světelných plastik: seznámil se při tom s českým předválečným dílem Zdeňka Pešánka.

Veškerou Enovu výtvarnou činnost nedávno shrnula jeho první nehudební knižní monografie z pera Christophera Scoatese Visual Music (Chronicle Books, San Francisco 2013). Když vidíme Enovy grafické struktury vytvářené psacím strojem v šedesátých letech, není možné nevzpomenout si na Antikódy Václava Havla, které v téže době taky testovaly médium kancelářských strojů. Od psaných textů, které Eno vystavoval koncem šedesátých let, postupně dospěl k sérii krátkých hesel, sloužících k otevření mysli a překonávání zažitých modelů. Příčné strategie (Oblique Strategies) užíval Eno při své hudební i další práci po mnoho let a staly se symbolem jeho poetického přístupu k řešení praktických problémů. Česky nikdy nevyšly; výběr z nich přinášíme na této straně. 
 

Rádio bez kolovrátku // Lidské vědomí hledá v hudbě určité vzorce. To je fakt, o který se opírá generativní hudba, jak ji vytváří Eno. Programuje matematická pravidla, podle kterých se hudba odvíjí. Nejsou vždy tak jednoduchá, abychom je jasně rozpoznali. Ale Enův postup koresponduje s vědeckou teorií, že naše inteligence hledá v předkládané hudbě struktury, jimiž by si „popsala“, co se před ní zvukově děje. Eno s tímto očekáváním pracuje vertikálně i horizontálně: ví, že posluchačova psychika očekává cosi, co už rozeznala – a pomocí generativního softwaru (nebo vlastního tvůrčího rozhodnutí) jí dodá tvar posunutý, proměněný, ve variaci.

Pokud se to uchu „líbí“, pak díky napětí mezi známým a neznámým, starou slastí a novým dobrodružstvím. Eno zachovává sound či rámec, ve kterím se určitému publiku dobře komunikuje: a uvnitř něj na nás líčí inovace. Platí to jak pro jemný cinkot ambientního alba Lux (2012), tak pro přístup k hitovému soundu Coldplay. Pro Ena je charakteristický futurismus i znalost historie, vyhrocená individualita i schopnost empatie vůči požadavkům popu.

To je velký paradox Enovy tvorby: po dekády se podílí na rozvoji mainstreamu, nejvíce s U2 a Coldplay. A přitom je zásadní názor uvnitř jeho tvorby v přímé opozici proti opakování, proti statusu hvězdy potvrzenému kvantitou výskytu. Eno nikdy nereprezentoval názor rádií, které v playlistu opakují pořád jedno a totéž. Oproti modelu „hvězdných celebrit hudby“ nabízí model „hvězdného“ zvuku: úspěch u jednoduché lidské mysli, říká, může mít nepřeberná variabilita hudby, která ovšem spadá do parametrů zvuku a struktur, jež se člověku snadno zpracovávají. Odpadá tak úmorná a psychice nesvědčící „kolovrátkovost“ posté slyšených melodií: namísto ní nastupuje výběr z různých interpretů, kteří korespondují s parametry sympatického soundu. 
 
Jenže takový přístup k výběru hudby jednak znamená více expertní přístup – a jednak, v případě neúspěchu stanice neposkytuje výmluvu „ale my jsme sázeli na špičky hitparád“. To už není Enova starost: až někdy někdo bude chtít odpovědněji strukturovat mediální kanál, má tu od něj připraveno pár užitečných tezí. Od producenta, který má na triku úspěchy alb Achtung Baby a The Joshua Tree, by se to nemuselo brát na lehkou váhu.




Příčné strategie

Sérii kartiček s pokyny, někdy dosti nejasnými, používá Brian Eno ve studiu, když váhá, jak se rozhodnout. Jejich text sepsal v roce 1975 spolu s malířem Peterem Schmidtem. Zde je několik ukázek.

Najdi nejtrapnější součást a zdůrazni ji

Vyzdvihni svou chybu jako skrytý úmysl

Spektrální analýza

Pozpátku

Použij nehudebníky

Neostýchej se uplatnit vlastní myšlenky

Mysli na rádio

Vyjdi ven ze dveří

Ubírej prvky v pořadí podle důležitosti

Zmechanizuj přirozené, polidšti bezchybné

Paralelní melodie, různě rychle

Vyměň role nástrojů

Vzpomínáš? Ty tiché večery

Co se děje?

Voda

Žádné komentáře:

Okomentovat